سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی

سوالی که خیلی از افراد، از ما می‌پرسند این است که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی از کجا باید شروع کنم؟ همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، این کار هم مانند کارهای دیگر اصول و مراحل خاص خودش را دارد. با دانستن این مراحل، تصمیمات بهتری می‌توانیم بگیریم. در این بخش با 6 قدم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا می‌شویم. همین حالا، یک قلم و کاغذ بیاورید و هم? مراحل را یادداشت کنید تا جلوی چشم‌تان باشد.
قدم اول: قبل از راه‌ اندازی کسب و کار، خودتان را بشناسید

فرض کنید شما فردی ریسک‌پذیر و خلاق باشید و بخواهید در یک شرکت به‌عنوان حسابدار، کارهای روتین روزانه را انجام دهید. یا مثلا به هنر علاقه داشته باشید و الان در یک شرکت فنی مشغول به کار باشید. چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالا، بعد از مدتی دچار خستگی و بی‌انگیزگی می‌شوید.

بیایید در همین قدم اول با خودمان روراست باشیم و ببینیم آیا کاری که می‌خواهیم شروع کنیم همانی است که همیشه دلمان می‌خواسته؟ منظورم این است که صرفاً هدفمان را پول درآوردن نبینیم. سعی کنیم کاری را شروع کنیم که با روحیات و علاقه‌های شخصی ما سازگار باشد. علاقه موتور محرک ما برای ادام? مسیر است. اگر به کاری که می‌کنیم علاقه نداشته باشیم، بعد از مدتی ممکن است با وجود درامد خوب، دیگر دل و دماغ کار کردن را نداشته باشیم.

پس بهتر است که قبل از شروع کار، علایق و سلیقه‌های شخصی خودتان را بسنجید و بعد از اینکه خودتان را شناختید، تصمیم بگیرید که کار کردن در کدام زمینه برای شما بهتر است. راه اندازی یک صفح? هنری یا یک فروشگاه اینترنتی با کلی محصول مختلف یا وبلاگ تخصصی؟

اگر هنوز تصمیمی دربار? کسب‌وکارتان نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنم این سوالات را از خودتان بپرسید تا به نتایج بهتری برسید:

من چه مهارت‌هایی دارم؟
چه چیزی در من باعث ایجاد شور و اشتیاق می‌شود؟
در چه زمینه‌ای تخصص دارم؟
چقدر حاضرم خرج کنم؟ (با توجه به اینکه خیلی از بیزنس‌ها هم هستند که شکست می‌خورند)
چقدر سرمایه لازم دارم؟
سبک زندگی من به چه شکلی هست؟
چه اولویت‌ها و ارزش‌هایی در زندگی دارم؟
اصلاً آمادگی شروع کار جدید را دارم؟


داستان شکل‌گیری دیجی کالا در سال 1383، با دو برادر به نام‌های سعید و حمید محمدی آغاز می‌شود. این دو برادر علاقه بسیار زیادی به عکاسی داشتند؛ برای همین تصمیم گرفتند یک دوربین دیجیتال بخرند. آن‌ها به اطلاعاتی، در این زمینه نیاز داشتند. بنابراین به جستجو در منابع و سایت‌های فارسی پرداختند. اما بعد از آنکه به کل از پیدا کردن مطلب فارسی خوب در این زمینه ناامید شدند، به سراغ سایت‌های معتبر خارجی رفتند. به این ترتیب توانستند دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند. حالا تنها کاری که باید می‌کردند این بود، که به خیابان جمهوری بروند و این دوربین را به صورت حضوری بخرند.

آن‌ها دوربین را خریدند. اما بعد از مدتی، متوجه یک موضوع ناخوشایند شدند... دوربینی که خریده بودند، اشکال داشت و تصاویر ثبت‌شده با نمونه‌ عکس‌هایی که در اینترنت دیده بودند تفاوت داشت. بالاخره بعد از پرس‌ و جو، فهمیدند که مشکل به لنز دوربین مربوط می‌شود. لنز روی دوربین، دست‌دوم و تعمیرشده بود!

درست در همین‌جا بود که اید? ساخت یک فروشگاه اینترنتی مورد اعتماد، همراه با اطلاعات دقیق و کاربردی به ذهن آن‌ها رسید.

پس نتیجه می‌گیریم: برخلاف تصور عموم مردم، ایده‌های تجاری از مغز افراد نابغه بیرون نمی‌آید، بلکه این ایده‌ها ناشی از توجه آن‌ها به مشکلات زندگی است. به عبارتی، باید به دنبال مشکلات بگردیم تا بتوانیم زندگی مردم را بهتر بکنیم و آن‌ها هم حاضر شوند، بابت آن به ما پول بدهند.

پیشنهاد می‌کنیم مقال? «25 اید? ناب برای کسب درآمد با سرمای? کم» و «راه‌های طلایی برای کسب درآمد از اینترنت» را مطالعه کنید. شاید در همین مقاله ایده‌ای برای راه اندازی کسب و کار به ذهنتان خورد. دقت و توجه به اطراف‌تان را فرموش نکنید! شاید از معمولی‌ترین وقایع، خفن‌ترین ایده‌ها را یافتید!